کد مطلب:161790 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:221

تکلیف روضه خوانی
سیم: آن كه مقصود از این فصل بیان تكلیف شخص روضه خوان است و كیفیت اشتغال او در این فن و صنعتی كه پیش گرفته كه روح آن، اخلاص است در این عمل، و بجا آوردن آن به قصد و داعی فرمانبرداری امر خدا تعلی و خوشنودی رسول خدا و ائمه هدی علیهم السلام و یاری كردن صدیقه كبری علیهماالسلام؛ كه خود، معتقد و در مقام ترغیب به دیگران می گوید كه آن ارواح مقدسه در این ماتمكده حاضر و ناظر به گریه كنندگان و مشغول به عزاداریند؛ نه آن كه بخواند و بگریاند به داعی سمعه و ریا و جلب مال دنیا.

و اما دیگران كه از او بهره مند شوند و به فیوضات بی حد و احصاء رسند، پس تكلیف ایشان چه صاحب مجلس و چه غیر او از حاضرین، اعانت و رعایت و توقیر و اكرام و احسان و انعام است به او، به مال و زبان و سایر جوارح به قدر آنچه از قوه برآید و از عهده تواند درآید. و آنچه كرد، چه


آنچه به او دهند و با او كنند، هرگز وفا به حقی كه در این عمل بر ایشان پیدا كرده، نخواهد كرد، چه آنچه به او دهند و با او كنند از متاع دنیا و رسوم، بی پای اوست؛ كه تمام آن به یك تار موی جامه بهشتی كه هزارها از آن به توسط آن روضه خوان به آنها رسیده، مقابله نخواهد كرد؛ پس هر چه دهند كم دادند و هر چه كنند كم كردند. و این مطلب به حسب ملاحظه مقدمات گذشته، بدیهی و مطابق است با سیره مرضیه ائمه طاهرین علیهم السلام با این طایفه و امثال ایشان از معلمین قرآن مجید و مداحان.